fredag den 16. juni 2017

Foto weekend blandt racerbiler og pitcrews

Det var en helt fantastisk og spændende weekend da jeg var på Spa for at følge den danske racer kører Mikkel Mac. Mikkel skulle køre sin Ferrari i GT Open serien og du kan se indlægget om Mikkel og hans team "Spirit of Race" her

Ud over at følge og fotografere Mikkel hen over weekenden, var der selvfølgelig også andre gode motiver til overflod. Og når man som jeg er vild med foto og motorsport, så var det jo det rene drømmeland.

Eau Rouge - Måske det mest berømte sving i racer verdenen. Ved bunden stiger vejen så stejlt at det nærmest ligner en mur og når man nærmer sig toppen "ender vejen i himlen"

De fede biler i GT Open var hovedretten, men der blev også kørt løb i Radicals og EuroFormula. Når jeg tidligere har fotograferet race har jeg brugt en 70-200mm til billederne af bilerne på banen. Her har jeg haft fået reg gode resultater, ved panorering eller lukkertider der gav mig biler som stod skarpt men med bevægelse i hjulene. Dette giver en rigtig god effekt og skaber fart og i billedet. Denne gang fotograferede jeg for det meste med 500mm og den længere brændvidde gav lidt udfordringer mht. bevægelse i billedet. Og da tiden på banen var ret begrænset gik jeg mest efter at få lidt "safe-shots"

Mercedes AMG GT3 (500mm, 1/1600, f/6,3)

BMW M6 GT (500mm, 1/2000, f/7,1)

Jeg er ret godt tilfreds med mine billeder fra banen, men kunne dog godt have tænkt mig en lille smule rotations bevægelse i hjulene. Men det havde krævet lidt mere tid på banen at skyde mig ind på den rigtige lukkertid som på samme tid "fryser" bilen og roterer hjulene. Og da bilerne ikke kører med samme hastighed gennem svinget, krævede det bare mere tid end jeg var villig til at bruge på det. Pitten og garagerne, som jo normalt er lukket for "turister" lokkede mere ;o)

Mercedes AMG GT3 bugseres gennem pitlane

Radicals er små åbne racere, som udelukkende er bygget til banebrug. Disse biler adskiller sig markant fra GT bilerne, som jo kan købes i gade-versioner - Hvis ellers pengepungen rækker ;o) Der er forskellige klasser i Radical, men alle biler i samme klasse er ens.

Der er mange biler på banen i Radical så der er garanti for tætte kampe og dramatik

Opvarmnings omgang før starten på Radical løbet

EuroFormula er også biler bygget udelukkende til race. Det er formelbiler, altså biler med fritsiddende hjul som vi kender det fra F1. Disse biler er dog ikke så avancerede og slet ikke så hurtige som de ekstreme F1 biler.

EuroFormula bil på vej gennem pitten under et af weekendens kraftige regnskyl

Tæt ræs - Det "lugter lidt af F1" (500mm, 1/1250, f/6,3)

Euroformula bilerne kører som på skinner gennem Eau Rouge (500mm, 1/1250, f/7,1)

Men det var absolut GT bilerne der var mest interessante. Jeg tror det betyder meget at det er "almindelige" gadebiler - godt nok i en kategori de fleste kun kan drømme om. Men det er bare fedt, at se de biler vi vender os om efter på gaden, blive kørt lige til grænsen - præcis som de er bygget til.


Ferrari 488 i pit under kvalifikationen - der var problemer ved venstre forhjul. Tiden løber og der skulle arbejdes hurtigt - problemet blev løst og kvalifikationen blev gennemført.

Lamborghini Huracán GT3 på vej i pit. Mange vil sige at "det er da ikke et vejr at gå ud i" og "er dit kamera vandtæt" - Jeg vil sige det er super godt fotovejr og ja, kameraet skal nok klare det ;o) Jeg synes regnen giver nogle fede billeder 

Selv om bilerne i GT klassen som udgangspunkt er meget forskellige, både hvad udseende og motorkraft angår, så er klassen meget tæt. Klassen er reguleret så forholdet mellem vægt og motorkraft bliver udlignet, så i sidste ende afhænger det meget af bilernes vejgreb og mekanikernes opsætning af bilerne... Og selvfølgelig kørernes evner ;o)

Lexus RC-F GT3, Mercedes AMG GT3 tæt forfuldt af Bentley Continental GT3(500mm, 1/1000, f/8)

Lamborghini Huracán GT3, 2x McLaren 650S GT3 og BMW M6 GT



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Gudesmukke fugle ved Goðafoss

Island har så mange smukke og unikke ting at byde på. Nogle af disse vidundere er vandfald og de findes her i stort tal og det ene mere fant...